Konkurs za volontere

Drugari, vašu prijavu za volontiranje možete poslati popunjavanjem upitnika na sledećem linku: KONKURS ZA VOLONTERE. Konkurs je otvoren do 31. jula. Vidimo se na FEP-u!

 

Konkurs za predstave

OBRAZLOŽENJE SELEKTORA 22. FESTIVALA EKOLOŠKOG POZORIŠTA ZA DECU I MLADE

Potrebno je napomenuti da sam prilikom odabira predstava za ovogodišnju selekciju Festivala suočen sa činjenicom da postoji veliki broj udruženih, samostalno organizovanih, profesionalnih i amaterskih trupa koje se bave pozorištem za decu. Ovakve trupe mahom okupljaju glumce/izvođače, a njihove predstave iznad svega karkateriše mobilnost, što ukazuje da je reč o predstavama koje su koncipirane oko okolnosti nemanja stalne scene već sa težnjom da se igraju kroz gostovanja tj. putovanja i premeštanja.
Takođe, važno je istaći da su i pored okvira koje nameće Festival ekološkog pozorišta za decu i mlade, kako svojim tehničkim mogućnostima tako i svojim godišnjim tematskim profilisnjem, što je ove godine sročeno od strane organizatora kroz Šekspriov citat Znamo šta jesmo, ali ne znamo šta možemo biti, te mojim pozivom na istraživanje pokreta i site specific koncepata, prijavljene predstve pokazale zavidan diverzitet u pristupu najrazličitijim formama i sadržajima pozorišta za decu.
Shodno navedenom ovogodišnju selekciju čini pet predstava koje su mi se učinile kao najreprezentativniji primeri promišljanja pozorišta za decu:

Kako nastaje kazališna predstava po tekstu Sunčice Sodar i Hrvoja Korbara, a u režiji Hrvoja Korbara, u produkciji Zagrebačke ADU, na duhovit i deci prijemčiv način obrađuje temu nastajanja jedne predstave. Osnovni kvaliteti predstave se ogledaju u pristupu deci kao ravnopravnim bićima, te u nameri da se deca upoznaju sa pozorištem kao kolektivnim umetničkim činom.

Ale i bauci su jedina predstava u ovogodišnjoj selekciji koja je realizovana kroz koreografiju i plesni koncept. Autorka predstave Bitef teatra i Bitef Dance Company je koregrafkinja Isidora Stanišić. Na duhovit, nadahnut i atraktivan način obrađuje temu strahova i strašnih bića dečje mašte i literature, a da pritom doprinosi upoznavanju dece sa različitim plesnim jezicima koji se u vokabularu ove predstave koriste vrlo bogato od savremenog plesa do show dance-a.

Kako rastu veliki ljudi – Njegoš za decu Kotorskog festivala pozorišta za decu autora Petra Pejakovića, Milivoja Obradovića i Slaviše Grubiše u režiji Petra Pejakovića je ovogodišnji predstavnik dramskog teatra u najklasičnijem smislu. Predstava je fokusirana na jezik odnosno tekst kojim komunicira sa publikom prenoseći poruku deci sa idejom o mogućnosti da porastemo u velike ljude.

Pustolovine Boleta Komete u režiji Marka Dukića i produkciji Nevid teatra i Gradskog pozorišta Jazavac iz Banje Luke obrađuje formalne aspekte izvođenja i predstavljanja, odnosa živog glumca i ekrana, te problematizuje animaciju kao pozorišno sredstvo.

Bajka O autorke Olgice Trbijević Kostić, Zrenjaninskog Narodnog pozorišta ”Toša Jovanović” je dramsko lutkarska predstava koja obrađuje teme za decu školskog uzrasta, koristeći lutku kao dopunu drasmkoj igri.

Srdačno,
Dimitrije Kokanov

Takmičarski program 22. Festivala ekološkog pozorišta za decu i mlade

“KAKO NASTAJE PREDSTAVA”
ADU Zagreb
kradu3

Naša priča o pozorištu inspirirana je dvema knjigama koje su nas, kao decu, inspirisale i podstakle da istražujemo i stvaramo pozorište – jedna je knjiga pomalo zaboravljenog hrvatskog dramskog i proznog pisca Ivice Ivanca „Najlepši posao na svetu“, a druga slavnog češkog satiričara Karela Čapeka („Kako nastaje pozorište/novine/radio).
Predstavom pokušavamo deci približiti proces nastanka jedne pozorišne predstave sa svim njenim čudesima, zgodama i nezgodama naših glavnih junaka – pozorišnog reditelja, glumačke trupe, ali i svih onih koji pozorište stvaraju iza kulisa. Pozorišna predstava ne može nastati bez svoje publike, i zato smo u predstavu odlučili uključiti i decu, koja su naši mali pomagači i koji će zajedno s nama otkriti kako to nastaje pozorišna predstava.

Režija: Hrvoje Korbar
Dramaturgija:Sunčica Sodar i Hrvoje Korbar
Scenski pokret:
NikolinaMedak
Kostimografija:
Ani Adulmar i Ana Mikulić
Igraju: Kruno Bakota Karlo Mlinar
Silvio Mumelaš
Katarina Strahinić
Iva Šimić
Uzrast dece kojoj je predstava namenjena: od 6 do 10 godina

“ALE I BAUCI”
Bitef teatar, Beograd
SRT_6102

Savremena plesna predstava „Ale i Bauci“ zamišljena je kao vrsta odbrane slovenskih mitskih bića i čudnovatih bića iz srpskih predanja, o kojima je preostalo samo uvreženo mišljenje da čine zlo i plaše decu. Ova bića naklonjena su ljudima, do trenutka kad savremeni čovek prestaje da brine o prirodi i počinje da je uništava iz sopstvene gramzivosti. Aveti, Bauci, Babaroga i ostala neobična bića kreću tada u borbu za očuvanje prirode i spas čoveka. Ona su čudna, grozna i strašna kada se obraćaju odraslima, ali i smešna, dobronamerna i zabavna kada se obraćaju deci, kao svojim saveznicima u finalnoj borbi protiv „zađubrivanja“ planete.
Autor i koreograf:
Isidora Stanišić
Igrači:
Ana Ignjatović Zagorac
Nataša Gvozdenović
Vladimir Čubrilo
Luka Mihovilović
Miona Petrović
Tamara Pjević
Branko Mitrović
Katarina Stojković
Dunja Stanković
Uzrast dece kojoj je predstava namenjena: 5+

“KAKO RASTU VELIKI LJUDI-NJEGOŠ ZA DECU”
KOTOR ART, Kotor
Ljetnja pozornica, Kako rastu veliki ljudi. Njegoš za djecu. (6+) | KotorArt Kotorski Festival Pozorišta Za Djecu, Foto: Duško Miljanić

Kotorski festival pozorišta za decu se produkcijom ove predstave veoma uspešno uključio u obeležavanje značajne godišnjice 200 godina od rođenja Petra Petrovića II Njegoša. Jedna od zamisli predstave je edukacija mladih generacija i upoznavanje sa najranijim periodom života jedne od najznačajnijih istorijskih ličnosti i književnika Crne Gore i regiona. Ova scenska bajka bavi se Njegoševim detinjstvom, od rođenja do trenutka kada postaje vladar Crne Gore. Predstava otkriva odgovore na pitanja kako u maloj zemlji, u malom mestu, skučen velikim brdima, izrasta veliki čovek širokog uma. Šta je to što čovek treba da pronadje da bi postao tako veliki?

Autori teksta: Petar Pejaković, Milivoje Obradović i Slaviša Grubiša
Režija: Petar Pejaković
Igraju: Milivoje Obradović i Slaviša Grubiša
Scenografija: Goran Moškov i Tamara Branković
Kostimografija: Zorana Mia Radović
Dizajn svetla: Stevo Bardak
Organizacija: Milivoje Lakić i Marija Backović
Uzrast dece kojoj je predstava namenjena: 6+

“BAJKA O”
Narodno pozorište “Toša Jovanović”, Zrenjanin
bajka o 1

Predstava „Bajka O“je kombinovana igra glumaca i lutaka gde se igra dešava u dva paralelna nivoa koji se međusobno neprestano prelivaju jedan u drugi. Kroz likove dva đaka prvaka, dečaka i devojčice i njihov prvi školski dan predstava priča priču o njihovom polasku u školu, o odrastanju, uklapanju, prilagođavanju, o skrivanju i otkrivanju sebe i onoga što u sebi nose. Prepoznatljive situacije iz školske učionice verbalno se realizuju na „bufo“(izmišljenom)jeziku, što publici ostavlja mogućnost da sama odgoneta situacije bez opterećenja poznatog ili nepoznatog jezika, a predstavi daje mogućnost izvođenja na svim jezičkim područjima. O njihovim emocijama, strahovima, ljutnji, stidu,radosti,tuzi…I o onome što se zapravo među njima desi, kazuje nam njihov školski pribor(igra lutaka)kada oživi u black-lightu svojevrsnim plesom na muziku tanga i postavlja nam, ili ostavlja dilemu šta je veće: prijateljstvo ili ljubav, ili nas ipak, samo jedno i drugo zajedno – ostvaruju.

Autor teksta i reditelj:Olgica Trbojević Kostić
prijatelj u dramaturgiji: Uglješa Šajtinac
Igraju:Tatjana Barać, Danilo Mihnjević i Olgica Trbojević Kostić
Uzrast dece kojoj je predstava namenjena: 6+

“PUSTOLOVINE BOLETA KOMETE”
Nevid teatar i Gradsko pozorište “Jazavac”, Banjaluka
BoleKometa03

Animirana bajka za decu, mlade i odrasle „Pustolovine Boleta komete“ je autorski projekat Marka Dukića koji prikazuje fantastični dramaturški sklop u kojem se čudesno isprepliću živa glumačka igra, projektovana animacija na platnu, zvučni i svetlosni efekti.
Priča govori o dečaku Boletu Kometi koji je u potrazi za svojim nestalim ocem, otetim od strane Sum Suma, bića iz svemira. Bole Kometa na svom putu, rešavajući razne zagonetke i prepreke, proživljava neverovatne situacije: put u pustinju i kroz morsku oluju, silazak na dno mora i duboko u zemlju, kao i putovanje kroz svemirske crvotočine do drugih planeta.
Autor teksta i reditelj: Marko Dukić
Igra: Smiljana Marinković

Uzrast dece kojoj je predstava namenjena: od 4 do 11 godina

Reč selektora 22. festivala

U susret 22. FEP-u

 

Natrkiven sloganom Znamo šta jesmo, ali ne znamo šta možemo biti 22. Festival ekološkog pozorišta za decu i mlade u Bačkoj Palanci ukazuje na odluku uprave festivala da ovogodišnje izdanje istog bude posveta jednom od najvećih drmaskih pisaca u istoriji dramske književnosti i pozorišta. Citiranjem Šekspirovog Hamleta u sloganu festivala usmerava se na polje obračunavanja sa različitim dilemama koje pozorišna praksa preispituje tokom svoje duge istorije, i tako ovaj citat govori o svima nama koji pozorište stvaramo kao izvođači i publika, o svima nama koji od pozoršta očekujemo da bude nešto više od onoga što znamo da jeste.  Shodno tome, jedan od parametara ovogodišnje selekcije jeste sustret pozorišta sa dečjim željama i maštanjima, i preipsitivanje mogućnosti da se prostori želje ostvaruju u prostoru izvedbene realnosti.

FEP je festival koji se temelji na ideji nadoknade nepostojećeg u kulturnom kontekstu u kome se realizuje (grad pez pozorišta).  Realizuje se kroz proces razmene znanja i iskustava, i proces stvaranja sinapse između kulture i prirode. Ove godine FEP bi trebao da preispituje granice svojih mogućnosti ostvarivanja onoga šta jeste i šta bi mogao da bude.

Predlažem kao dodatno određenje za ovogodišnju selekciju, a u duhu slogana festivala, još jedan Šekspirov citat, ovog puta iz komedije Kako vam drago: „Ceo svet je pozornica.“

Na ovaj način ističem da pored uklapanja u tematski okvir prevođenja sveta mašte u svet realnosti, ovogodišnji festival prednost daje predstavama koje se bave preispitivanjem mogućnosti pozorišta kroz site specific izvođenja, te izvedbe koje posebno akcentuju telo kao prostor i sredstvo izražavanja kroz različite tehnike savremenih, pre svega plesnih, izraza.

 

Dimitrije Kokanov

 

DIMITRIJE KOKANOV, selektor Festivala

Diplomirao je dramaturgiju na Akademiji umetnosti u Beogradu. Interdisciplinarne master studije teorije umetnosti i medija završio je na Univerzitetu Umetnosti u Beogradu sa temom Hans Tis Leman i kritička teorija izvođačkih umentosti. Trenutno je student naučnih doktorskih studija Teorije dramskih umetnosti, medija i kulture na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.

Pobedio na konkursima »Slobodan Stojanović« i »Zoran Radmilović« za originalne dramske tekstove sa dramama Letači (2009) i Vilinska Prašina (2011).

Objavljene su mu drame Letači (2010) i Vilinska prašina (2011, 2013). Teorijske radove iz oblasti studija izvođenja i teatrologije objavljuje u domaćim i stranim časopisima.

Javno su mu čitane drame Vilinska prašina u režiji Snežane Trišić (UK Parobrod, Beograd 2013) i Ja nisam Voren Biti u režiji Ivana Vukovića (Mikser Festival, Beograd 2011).

Kao dramaturg sarađivao na više predstava u Srbiji: Mali Princ (DKCB, Beograd), Bizarno (Narodno Pozorište Beograd), Gospodin Biderman i piromani (Atelje 212), Mister Dolar (Narodno pozorište Subotica), Kabare Nušuć (Pozorište Zoran Radmilović Zaječar), Lolita (dramatizacija romana, Madlenianum opera i teatar, Beograd), Leptirica (Dadov, Beograd) Bosonogi u parku (Narodno pozorište Subotica)…

Dramski program Radio Begorada: Letači (originalna radio drama), Jedan poremećen dan (dramatizacija pripovetke Borisava Stankovića), 90e su tu (dramatrug, r:Jovana Tomić, nagrada Neda Depolo).

Kao scenarista sarađuje sa rediteljkom Jelenom Gavrilović: Sve je više stvari koje dolaze (2015) – kratkometražni igrani film, učesnik i pobednik na više domaćih i inostranih festivala;  Oblakoder, radni naslov (2016) –  kratkometražni igrani film, u produkciji, podržan od strane Filmskog Centra Srbije; Najniže mesto na Zemlji –  dugometražni igrani film, podržan od strane Filmskog Centra Srbije.

Autor teksta, po motivima Mansarde Danila Kiša, za rukoveti Putovanja i razgovori kompozitorke Stanislave Gajić, premijerno izvođenje Kulturni Centar Novi Sad (2014).